28 Aralık 2010 Salı

Nicel ve Nitel araştırma & Eğitimde Kullnaılan Belli Başlı Araştıma Yöntemleri

Eğitim bilimine giriş dersinde benim konumdu. Lazım olan çekinmeden alabilir.konuyu baya bi kısalttım ama

NİCEL VE NİTEL ARAŞTIRMA

“size bir soru sorabilir miyim ? “ sıklığı gittikçe artan bi cümle.
Yol üstünde bekleyen araştırmacılar, haberciler, veya anketörler, fırsat buldukça bir şeyler sormak ister . öyle çok soru sorulmuştur ki bizlere , artık onlardan kurtulmak için yolumuzu bile değiştirebiliriz. Aslında o sorular, araştırmacıların sonuca ulaşmasında en önemli etkenlerden biridir.
NİCEL ARAŞTIRMALAR ; sayısal, deneysel ve somut çalışmaların örneğidir. Kimya, fizik, matematik gibi kavramlar nicel kavramlar içinde yer alır.
NİTEL ARAŞTIRMALAR; yoruma açık, yorumlayan ve ölçmekten çok anlamaya çalışan kavramlardır. İnsan ve toplumu inceleyen psikoloji ve sosyoloji, nitel yöntemlere örnektir.
Fakat konuşurken” söyle bakalım bunun niteli nedir?” dediğimizde , aslında ne sorduğumuzun farkında olsak da, ne demek istediğimizi tam anlatmış sayılmayız.
Nicel araştırmalar da NE KADAR ? KAÇ ADET ? SIKÇA MI ? gibi sorular sorarken
Nitel araştırmalar da NEDEN ? NASIL ? NİÇİN ? NE AMAÇLA ? gibi sorular sorarız.
Bu araştırmalar da AÇIK ve KAPALI uçlu soru çeşitleri vardır. Kapalı uçlu sorular , net ve kısa cevaplar bekler. Fakat açık uçlu sorular, sizden yorum ister. Örneğin; televizyon alacağımızı düşünelim. “Bu televiyonun kumandasında teletext var mı ?” derseniz, kaplı uçlu soru sormuş olursunuz. Eğer “Bu televizyon kumandasında ne gibi özellikler mevcut ?” derseniz, açık uçlu soru sormuş olursunuz.

EĞİTİMDE KULLANILAN BELLİ BAŞLI ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ


Bilimsel aştırmalarda veriler bilimsel araştırma yöntemlerine göre toplanır. Eğitim bilimlerinde 4 temel araştırma yöntemi kullanılır. Bunlar;
Tarama(survey)
Gözlem
Deneysel yöntem ve Tarihi yöntemdir.
TARAMA


Eğitim araştırmalarında en çok kullanılan yöntemdir. Bu yöntem, olayların, olguların, objelerin, varlıkların, kurumların, grupların ve çeşitli alanların ‘ne’ olduğunu betimlemeye, açıklamaya çalışan araştırmalarda kullanılır. Örneğin, öğrencilerin öğretim programlarına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi ve bu görüşlerin cinsiyete ya da sınıf düzeyine göre farklılık gösterip göstermediğinin incelenmesi; öğrencilerin kullandıkları öğrenme stilleri ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin belirlenmesi gibi araştırmalarda tarama yöntemi kullanılır.
GÖZLEM


Gözlem bir ya da birden fazla kişinin gerçek hayat içinde olup bitenleri bir plan dahilinde izlemesi ve kayıt etmesi esasına dayalı bir araştırma yöntemidir.
Gözlem aslında günlük yaşantımızın bir parçasıdır. Çevremizde gelişen olayları izlemek, onlara anlam vermek için sürekli gözlem yaparız. Bu tip gözlem daha çok informaldir ve amacı açık seçik belli değildir. Gelişi güzel yapılan gözlemler genellikle özneldir. İki kişi aynı olayları gözledikleri halde farklı sonuçlar çıkarabilirler. Bu nedenle, bilimsel araştırma yöntemi olarak gözlem kullanılırken, gözlemin mümkün olduğunca nesnel hale getirilmesi gerekir.
Gözlem yönteminde verilerin toplanması ve analizi uzun zaman aldığı için kullanılması zor bir yöntemdir. Ancak iyi yapılmış bir gözlemde, tarama yönteminden daha güvenilir ve detaylı veriler toplamak mümkündür. Bu yöntem hem nitel hem de araştırmalarda etkili bir biçimde kullanılabilir.
DENEYSEL YÖNTEM


Tarama ve gözlem yöntemiyle birden fazla değişken arasındaki ilişkiye bakmak mümkündür. İlişkisel araştırmalar birden fazla olay, durum arasında bir ilişki olup olmadığı hakkında bilgi verir. Ancak bu değişkenlerden hangisinin diğerini etkilediği hakkında bilgi vermez. Araştırmacıların amacı bir değişkenin diğer bir değişken üzerindeki etkisini ortaya koymak , diğer bir deyişle iki değişken arasındaki neden sonuç ilişkisini ortaya koymak ise, deneysel yöntem kullanmak gerekir. Örneğin, bir araştırmacı yeni geliştirilen bir öğretim yönteminin öğrencilerin başarısı üzerindeki etkisini araştırmak istiyorsa , deneysel yöntem kullanmak zorundadır.
TARİHİ YÖNTEM


Tarihi yöntem geçmiş zaman içinde meydana gelmiş olayların ve olguların araştırılmasında ya da problemin geçmişle olan ilişkisi yönünden incelenmesinde kullanılan bir yöntemdir. Bu araştırma yöntemi özellikle tarihçilerin sıklıkla kullandığı bir yöntem olup , eğitimde de kullanım alanları bulunmaktadır. Örneğin, okul yönetimine ilişkin bir araştırmada yöneticinin öğretmenlerle ve diğer kurumlarla yaptığı yazışmalar incelenebilir. Tarihi yöntem nicel araştırmadan çok nitel araştırmalar için uygun bir yöntemdir.

0 yorum:

Yorum Gönder

◄ Yeni... Eski...►
 

Copyright 2013 Bilgi Güçtür, Paylaştıkça Büyür